A sütik megszűnése mellett  újabb komoly változásra kell felkészülnie már most minden szállodai marketingesnek.

A Google bejelentette, hogy 2023 július 1-től kezdődően a jelenlegi webanalitikai rendszerük, a Universal Analytics (UA) nem fog több adatot gyűjteni a weboldal látogatókról. Helyette az új Google Analytics 4 (GA4) használatát javasolja. 

Még mielőtt megkönnyebbülten hátradőlnél, hogy semmi gond, majd jövő év június 30-án az ügynökségem egy gombnyomással frissít az  új verzióra, tudd, hogy sajnos nem ilyen egyszerű a történet.

Itt nem egy új verzió frissítésről van szó, mint jellemzően a szoftverek esetén. A GA4-el a Google teljesen új alapokra helyezte a szoftver mögötti mérési technikát, így a két verzió nagyon sok elemében eltér egymástól.

Vagyis a meglévő UA tulajdon mellett létre kell hozni egy másik GA4 tulajdont is, méghozzá minél előbb. Hamarosan arra is kitérek, hogy miért is sürgetlek ezzel ennyire.

És bár nagy valószínűséggel az új tulajdont nem te fogod létrehozni, hanem az ezzel megbízott ügynökséged, vagy fejlesztőd, mégis fontos, hogy pár alap dologgal a saját érdekedben te is tisztában legyél.

 

Mire is készülj egész pontosan (és nem csak lélekben)?

2023 július 1-ig továbbra is tudsz majd adatokat gyűjteni és elemezni a jelenlegi Universal Analytics fiókodban.

2023 július 1-jét követően azonban új adatok már nem kerülnek be a Universal Analytics tulajdonodba, ugyanakkor a meglévő adatokhoz még legalább fél évig hozzá fogsz férni. Ez azért is fontos, mert ez idő alatt is lehetőséged lesz a múltbeli gyűjtött adatokat kiexportálni. 

A Google később fogja majd pontosítani azt, hogy a fél évet követően a meglévő fiókok még meddig lesznek elérhetőek. Ezt követően már egyáltalán nem fogod látni a riportokat, illetve API-n keresztül sem fogsz tudni hozzáférni az adatokhoz.

(A UA fizetős verzió, a Universal Analytics 360 felhasználói valamivel tovább, 2023 október 1-ig gyűjthetnek majd adatot. )

 

Honnan tudod, hogy ez téged érint-e? Vagyis UA-t vagy GA4-t használsz?

Ha az analitika fiókodat 2020 október 14. után hoztad létre, vagy hozta létre neked a marketing ügynökséged, akkor az már valószínűleg egy új Google Analytics 4 tulajdon lesz. Annál korábban létrehozott fiók vagy tulajdon pedig még a régi verzió.

De ha biztosra akarsz menni, akkor íme egy jó tipp, amivel ezt könnyen leellenőrizheted:

  1. Lépj be az analitika fiókodba, és kattints a weboldalad címére a bal felső sarokban látható Google Analytics logó mellett.
  2. A lenyíló ablakban, a Tulajdonok és alkalmazások oszlop alatt fogod találni a weboldalad analitika azonosítóját.
  3. Ha azt látod, hogy ez az azonosító az UA betűkkel kezdődik (lásd 1. példa) akkor az még a régi Universal Analytics tulajdon, ha viszont az azonosító csak számokból áll, akkor az már egy új Google Analytics 4 tulajdon (lásd 2. példa)
HotelHood weboldal analitika kód

Miért fontos már most felkészülnöd az átállásra?

A fenti dátumokat látva könnyen arra gondolhatsz, hogy “de hát van még egy évünk” átállni. 

Igen ám, de nem véletlen, hogy a Google is arra buzdít minden analitika fiók tulajdonost, hogy már most kezdjen el átállni Google Analytics 4-re, hogy megőrizze az adatok folytonosságát

Ugyanis ha most nem kezdesz el adatokat gyűjteni az új fiókban, akkor jövőre, amikor a régi UA tulajdon már nem gyűjt adatokat, a GA4-ben még nem lesz elég múltbeli adat ahhoz, hogy az előző évre visszamenően lásd a weboldalad teljesítményét. 

Magyarán, ha most nem kezdesz el adatokat gyűjteni, akkor jövő év júliusában már nem fogod tudni megnézni az új GA4 tulajdonban, hogy mennyivel több látogató volt az oldalon tavalyhoz képest. Vagy hogy mennyivel nőttek az online bevételeid tavalyhoz képest. Ahogy azt sem, hogy tavaly ilyenkor milyen csatornából, milyen kampányból érkeztek a foglalók.

 

Miket kell, illetve érdemes már most beállítani GA4-ben?

Maga az új Google Analytics 4 tulajdon létrehozása a GA4 beállító asszisztens segítségével pár perc alatt megvan, ahhoz ez a Google videó is mutatja: 
https://www.youtube.com/watch?v=g8Ujq4vLqUQ&list=PLI5YfMzCfRtYX8la4_SjNOMa2SUvaioeB&index=2

Ha Google Tag Managert használtok, akkor a beállításhoz ez a Google videó nyújt segítséget: 
https://www.youtube.com/watch?v=-J4feudVguc&list=PLI5YfMzCfRtYX8la4_SjNOMa2SUvaioeB&index=3


Ez azonban még csak a kezdet, a munka nagy része csak ezután jön. Az új GA4 tulajdonban ugyanis be kell újra állítani az alábbiakat: 

  • Események (célok): a Google Analytics 4 minden adatot esemény alapon mér, melyek közül pár alapesemény, illetve Universal Analytics-ben használt esemény az újonnan létrehozott tulajdonban is megtalálható lesz (pl. oldalmegtekintés, görgetés, fájlletöltés, első látogatás, stb.).
    Ezeket az eseményeket érdemes a korábbi UA tulajdonban használt célokkal kiegészíteni. GA4-ben ugyanis nincsenek célok, azokat is az események alatt lehet létrehozni.
  • Konverziók: ha a UA-ben beállított célok között van olyan, amit konverzióként szeretnél látni (pl. hírlevél feliratkozás, ajánlatkérés, stb), akkor miután eseményként létre lett hozva ez a cél, egy kattintással be tudod állítani, hogy konverzióként láthasd ezeket a különböző riportokban
  • Közönségek, szegmensek: ha szeretnéd a riportokat a látogatók egy bizonyos szegmensére szűrni (pl. azok akik jártak egy bizonyos ajánlat oldalon, akik jártak a foglalási oldalon, stb.), vagy ezeket a látogatócsoportokat remarketing listaként használni, akkor ezeket is újra létre kell hozni a közönségek alatt
  • E-kereskedelmi jelentés: egyes e-kereskedelmi események és paraméterek változtak GA4-ben, ezért a foglalási adatok és értékek méréséhez létre kell hozni az események másodpéldányát az új tulajdonhoz
  • Egyedi riportok: amennyiben a korábbi tulajdonodban egyedi riportokat is használtál, illetve a GA4-ben  alapértelmezetten elérhető riportokon kívül további adattáblákra is szükséged van, akkor ezeket az új tulajdonban létre kell hozni
  • Google Ads fiók összekötés: ha futtatsz Google Ads hirdetéseket, akkor mindenképp érdemes a GA4 tulajdonodat is összekötni a Google hirdetési fiókkal, hogy a kampány adatok az új tulajdonban is gyűljenek
  • Tulajdonhoz való hozzáférést: újra be kell állítani azt is, hogy a fiókhoz kinek, milyen szintű hozzáférési jogosultsága legyen

 

Most akkor mi tévő legyél?

Ha eddig még nem vetted fel a kapcsolatot a mérésért felelős szakértővel, vagy ügynökséggel, akkor érdemes ezt mielőbb megtennéd. 

Az ideális eset az lenne, ha még idén, azaz 2022 júniusában elkészülne az új Google Analytics 4 tulajdon és már gyűlnének az adatok, mégpedig ugyanazok az adatok (események, konverziók, bevételi adatok) és ugyanabban a struktúrában, ahogy eddig az számodra már bevált.

Így biztosítva lesz az, hogy amikor jövő júliustól 100%-ban át kell állni a GA4 használatára, akkor is fogsz tudni egy évre visszamenő adatokat látni, vagyis meg lesz a teljes adat folytonosság.

Ha szeretnél többet megtudni az új Google Analytics 4 előnyeiről és beállításairól, akkor ez az angol nyelvű Google videó sorozat segít:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLI5YfMzCfRtYX8la4_SjNOMa2SUvaioeB

További blogcikkeink a témában:

2023. május 31-én vége az árparitásnak

2023. május 31-én vége az árparitásnak

Mit szólnál, ha azt mondanám, hogy nincs többé paritási kötelezettséged és végre te döntheted el szabadon, hogy hogyan árazod a szobáidat a különböző OTA oldalakon? Nem, ez nem költői kérdés volt, ugyanis az Európai Bizottság május 10-én elfogadott rendelete* pontosan...

bővebben
Ezek a direkt csatornád legfontosabb mutatószámai

Ezek a direkt csatornád legfontosabb mutatószámai

Még élénken él bennem, amikor a 2000-es évek második felében egy négycsillagos szálloda értékesítési vezetőjeként büszkén készülődtem a tulajdonoshoz az éves beszámolóval. De akármilyen szépek voltak a számok egy valami mindig megkeserítette a beszélgetést: a jutalék....

bővebben

Szálloda típus szerint

Városi szállodák

Resort szállodák

Szállodaláncok

Módszer szerint

Google és Facebook hirdetéskezelés

Hotel weboldal perszonalizáció

Email marketing és automatizáció