Emlékszel azokra az időkre, amikor még a telefonfülkéhez kellett elsétálni, ha fel akartunk hívni valakit? Vagy amikor még könyvtárba jártunk, hogy anyagot gyűjtsünk egy-egy beadandódhoz? Na és amikor még faxon küldték a szobafoglalást az utazási irodák?

Ha nem, akkor te már a digitális érában, vagyis az internet és a mobiltelefonok korában cseperedtél fel és ezek az imént felsorolt dolgok egészen középkorian hangozhatnak a számodra 🙂

Ahogy a telefonfülkék felett, sok hagyományos (internet előtti) marketing eszköz felett is eljárt már az idő, hiszen az online marketing megoldások átvették a vezető arányt a cégek marketing költségvetésében.

Már 2018 óta a digitális marketing költés teszi ki a teljes marketing büdzsé felét (49%) európai viszonylatban. A TV és rádió reklámokkal együtt ez az arány már 70%.

digitalis marketing eszközök aránya

Nincs ez másképp a szállodaiparban sem, ami hasonlóan gyors digitalizációs folyamaton megy keresztül napjainkban. Olyannyira, hogy ezek az online marketing eszközök mára már elengedhetetlenek lettek minden szálloda életében.

Nézzük is mik a legfontosabbak:

 

1. Felhasználóbarát weboldal

Felhasználóbarát weboldalMitől lesz egy szállodai weboldal felhasználóbarát? Attól, hogy megfelel az ergonómiai elvárásoknak: egyszerű, letisztult, áttekinthető és jól navigálható.

Vagyis a vendég könnyen megtalálja rajta, amit keres, gyorsan és egyszerűen végig tud vinni rajta egy online foglalást.

Azt hogy a szállodád weboldala mennyire könnyen használható, azt sose próbáld meg magadtól megítélni. Vannak erre remek kvantitatív eszközök (webanalitika, pl.: Google Analytics, A/B tesztek, hőtérképes és videó analitikai megoldások, pl: Hotjar, Crazyegg) és kvalitatív tesztek (webes űrlapok, email kérdőívek, felhasználói interjúk), amik segítségével magukat az érintetteket, vagyis a weboldalad látogatóit tudod megkérdezni erről.

Szintén alapkövetelmény ma már egy jó szállodai weboldallal szemben, hogy mobilra optimalizált legyen, hiszen a látogatók átlagosan fele mobil eszközről böngészik.

Arról nem is beszélve, hogy a Google a mobil kereséseknél ma már előnyben részesíti azokat az oldalakat, amik mobilbarátak. Itt le is tudod ellenőrizni, hogy a te weboldalad mobilbarát-e: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Weboldal betöltés sebességeÉs végül, de nem utolsó sorban a weboldal megfelelő sebessége is alapkövetelmény. Ideális esetben a weboldalnak 1-2 másodperc alatt be kell töltenie, ugyanis kutatások szerint mobilon a látogatók 53%-a bezárja az oldalt, ha az 3 másodpercnél hosszabb idő alatt tölt be.

Itt érdemes azt figyelembe venni, hogy ennyi idő alatt a teljes oldal nagy valószínűséggel nem fog betöltődni, de az oldal fejlécének, főbb tartalmi részének már meg kell jelennie.

Az oldalbetöltés sebességének ellenőrzésére is remek ingyenes eszközök állnak rendelkezésre, mint például a Google PageSpeed Insight, vagy a WebPageTest.

Azért ne ijedj meg nagyon, ha az eredmények nem túl rózsásak. Főleg a PageSpeed Insight nagyon kritikus a weboldalakkal szemben. Javaslom, hogy ellenőrizd le a főbb konkurenciáid weboldal sebességét is, és csak akkor ess pánikba, ha az ő weboldaluk mind jelentősen gyorsabb a tiednél.

 

2. Online szállodai hirdetések


Ahhoz, hogy az online szállodai hirdetésed jövedelmező legyen, olyan online hirdetési felületeket, formákat kell választanod, ahol a te célközönséged elérhető.

De hol is van jelen a te célközönséged?

Keresőhirdetések
Gondolj csak bele, hogy a vendégeid ma hogyan keresnek szállást. Beírják a keresőbe, hogy hol és milyen típusú szállás érdekli őket, majd a találati listában végignézik az első pár oldalon kidobott találatokat.

Itt még nagy eséllyel csak szállásközvetítő oldalak fognak megjelenni, és a keresésüket ezek egyikén fogják folytani. Ha ott megtalálják a számukra megfelelő szállodát, akkor az utazást tervezők átlag 65%-a közvetlenül is rákeres a szálloda nevére a keresőben.

És itt már jelen kell lenned saját szállodai kereső hirdetéssel ahhoz, hogy jó eséllyel a te hirdetésedre kattintva eljussanak a weboldaladra és ott foglaljanak.

Szállodai kereső hirdetés

Milyen keresőben érdemes hirdetni? 

Mint a lenti 2021-es statisztika is mutatja, világszerte messze a Google kereső a legelterjedtebb, 90% körüli piaci részesedéssel. Tehát ha Google Ads kereső hirdetéseket futtatsz, azzal a  potenciális vendégeid 90%-át eléred. 

Ha a Google hirdetéseidet már kimaxoltad, akkor érdemes esetleg a 2. helyezett Bing kereső hirdetésekkel is kísérletezned, mivel ott is hasonló eredményességre számíthatsz, viszont jóval kisebb volumen mellett, a maga 5% körüli részesedésével.

Keresők piaci részesedése világszerte

Szállodai remarketing hirdetések

És mi van azokkal a látogatókkal, akik az oldaladon jártak, de nem foglaltak? A nemzetközi statisztikák eltérő adatokat mondanak arra, hogy átlagosan hányszor találkozik egy utazó a szállodával, a szálloda ajánlatával mielőtt végül foglalna, de abban egyetérthetünk, hogy ez a legritkább esetben történik meg az első látogatás alkalmával.

Vagyis az érdeklődőket a látogatás után – ha nem foglaltak – vissza kell tudnod csábítani az oldaladra. Erre a legjobb eszköz a remarketing hirdetés

A szállodák esetén pedig a leginkább javasolt remarketing hirdetési felületek a Google display hálózata és a Facebook. Ezen a két felületen gyakorlatilag bárkit elérhetsz utókövető hirdetésekkel, akik az oldaladon jártak.

Még hatákonyabbá teheted remarketing hirdetésedet, ha a weboldal látogatók mellett a saját adatbázisodra is célzol. Email listádat ugyanis feltöltheted a Facebookra, és ha a rendszer be tudja azonosítani a felhasználót az email cím alapján, akkor máris több csatornán utól tudod őt érni célzott üzenetekkel.

Ezért, ha még nem kezdél el feliratkozókat gyűjteni, akkor érdemes ezt minnél előbb megtenned.

Tipp:
Mutatunk egy jó módszert, amivel jelentősen növelheted hirdetéseid hatékonyságát >

 

Videó hirdetések

Az utóbbi években felerősödött a videó hirdetések népszerűsége is. Egyre több szálloda használja ezt a hirdetési formát Youtube-on és Facebookon egyaránt.

Ugyanakkor azt érdemes tisztán látni, hogy a szállodai videó hirdetések nem fognak azonnal tömeges foglalásokat eredményezni. Ez elsősorban egy figyelemfelkeltő eszköz, amivel olyan látogatókat tudunk szerezni, akik eddig még nem feltétlenül ismerték a szállodát, de éppen hasonló szállást keresgélnek. 

Az előnye, hogy jellemzően alacsonyabb költségen tudjuk ezeket az új látogatókat a weboldalra terelni, mint a kereső és remarketing hirdetésekkel.

3. Hotel metasearch hirdetések


Ha a te szállodád is komolyan veszi a direkt csatorna erősítését, vagyis a jutalékkal terhelt OTA foglalások helyett inkább a saját weboldalon keresztül szeretnél olcsóbb foglalásokat szerezni, akkor már bizonyára te is kacérkodtál a metasearch hirdetés gondolatával… vagy akár már futtatsz is ilyen hirdetéseket.
 

Mi az a szállodai metakereső, vagy metasearch?

A szállodai metakeresők olyan nagy szállásár-összehasonlító oldalak, mint a Tripadvisor, Trivago, Skyscanner vagy Kayak, amelyek nemcsak szálláskereső oldalként működnek, de a különböző online utazási oldalak árait is megjelenítik, és összehasonlíthatóvá teszik a vendég számára.

Metasearch hirdetések segítségével pedig a szálloda ezeken az ár-összehasonlító oldalakon jelenhet meg saját árral, így közvetlenül a weboldalára terelheti az érdeklődőket az OTA oldala helyett.

2011-ben indította el a Google a saját szállodai metasearch platformját, a Google Hotel Ads-et (akkor még Google Hotel Finder néven), ami már 2017-ben átvette a vezetést az összes többi ár-összehasonlító szolgáltatóval szemben:
 

Hotel metasearch hirdetések

Olyannyira, hogy ma már egy Google Hotel Ads hirdetéssel a metasearch forgalom 60-80%-át le tudja fedni egy szálloda. 

A Google mellett a Trivagon és a TripAdvisoron kívül más metakereső oldalon nincs is igazán értelme már hirdetni.

4. Email marketing 

Szállodai email marketing

Az email marketinget már többször leírták és eltemették, mégis a mai napig az egyik legolcsóbb és legjövedelmezőbb (átlagban 38x megtérülés) marketing eszköz, ami köszöni, remekül van és remekül teljesít!

Az online hirdetéseknél már utaltunk rá, hogy a 3. féltől származó sütik blokkolása miatt a remarketing a jövőben az email címmel történő beazonosítás segítségével lesz elsősorban megvalósítható.

Tehát már csak emiatt is különösen indokolt minden szálloda számára, hogy elkezdjen naprakész email adatbázist kiépíteni

Az email címek gyűjtésére a legkézenfekvőbb felület a szálloda weboldala. Itt mutatunk is rögtön 5 tippet, hogy hogyan gyűjthetsz a leghatékonyabban feliratkozókat a weboldalon.

A hatékony email marketinghez a saját email címlista elengedhetetlen, de ahhoz igazán jól teljesítsenek a hírleveleid megfelelő szegmentálásra és az különböző szegmensekre szabott üzenetek is szükség van.

Erre is remek email szoftverek állnak rendelkezésre, mint a MailerLite, Mailchimp, Maileon, vagy ha komolyabb automatizációs beállításokat szeretnél eszközölni, akkor például az ActiveCampaign erre egy kiváló szoftver.

Fontos:
Adatbázis építésénél mindig légy tekintettel az aktuális adatvédelmi és GDPR előírásokra. A legfontosabb, hogy csakis a vendég előzetes hozzájárulása esetén küldj ki hírlevelet! 

 

 

5. Online „hírnév” építése


Az talán nem meglepő számodra sem, hogy a szálláskeresők 96%-a (tehát kis túlzással mindenki) megnézi a szálloda értékeléseit, mielőtt szobát foglalna.

De azt tudtad, hogy 88%-uk kiszűri a 3 csillag alatti értékeléssel rendelkező szállodákat? Vagyis az 1 és 2 csillagra értékelt szállásoknak (5-ös skálán) minimális esélyük van arra, hogy vendéget szerezzenek.

Ekkora ereje van napjainkban a vendégértékeléseknek, és ezért is kell minden magára valamit is adó szállodának a vendégértékelések folyamatos monitorozásával és megválaszolásával kiemelten foglalkoznia.

Legnépszerűbb vendégértékelő oldalak

Legelterjedtebb értékelő oldalak – 2019

 
A jó vendégértékeléseknek a bizalomépítő ereje összehasonlíthatatlanul magasabb, mint bármely fizetett tartalomé, ezért is elengedhetetlen az, hogy ezeket a pozitív vendég visszajelzéseket a saját weboldalon, prominens módon emeld ki.

A rossz értékelésektől sem kell rögtön megijedni, viszont tény, hogy azok sokkal több odafigyelést igényelnek, mert a negatív kritikát minden esetben meg kell válaszolni ahhoz, hogy ne tegyen nagyobb kárt a kelleténél.

Megnyugtatásul írom, hogy az ezzel kapcsolatban végzett nemzetközi felmérésnél a válaszadók 85%-a mondta azt, hogy jó benyomást tesz rá, ha egy szálloda megnyugtató választ ad ezekre a negatív visszajelzésekre. 

Ez nem jelenti azt persze, hogy a jó értékelésekre nem kell reagálni, mert ha már a vendég vette a fáradtságot és írt valami kedveset a szállodádról, akkor ezt érdemes viszonozni. 

Hidd el, ezt a többi vendég is értékelni fogja.

 

Az árazásodra is hatással van

Az OTA és az árösszehasonlító oldalak térnyerésével az értékelések már az árazásra is hatással vannak, hiszen ha két hasonló színvonalú és szolgáltatást kínáló szálloda között kell választania az utazónak, akkor azonos árszint mellett természetesen azt fogja választani, amelyet a többi vendég jobbra értékelt.

 

Az egyik legjobb eszköz termékfejlesztésre

Amellett, hogy az értékelések hatással vannak a szállodád megítélésére és árazására, egyben remek eszközül szolgálnak arra, hogy valós képet kapj a szolgáltatásod minőségéről, és ezt az előnyödre fordíts.

A pozitívan értékelt területeket hangsúlyozd ki a weboldalon és marketing anyagaidban az új érdeklődők számára, míg a rosszabbra értékelt területekre fordíts nagyobb figyelmet, és azokat folyamatosan fejlezd, hogy idővel azoknál is kellő versenyelőnyre tehess szert a konkurenciáddal szemben.

 

Reputation management eszközök

Ma már rengeteg szállodai reputation management eszköz közül választhatsz, amik segítenek abban, hogy egy platformon belül lásd és kezeld a különböző értékelő oldalakon hagyott vendég visszajelzéseket. 

Ilyen például a TrustYou, a Revinate Guest Feedback, vagy a ReviewPro.

 

6. Közvetlen foglalás ösztönzés


Az utóbbi években már a csapból is a “direkt mozgalom” folyik, ami nem meglepő, tekintve, hogy átlagban minden 10 foglalásból 8 online közvetítőn keresztül valósul meg.

Ezzel önmagában nem is lenne gond, hiszen az OTA oldalaknak köszönhetően a szállodák sokkal nagyobb vizibilitást kapnak és olyan vendégkört is elérnek, akik nem is hallottak korábban még a szállodáról.

 

Mi is akkor a direkt foglalás célja?

A gond elsősorban a magas jutalékszinttel van. Míg egy közvetlen foglalás megszerzése a szállodának átlagban a foglalási érték 8%-ába kerül, addig a jutalék 18% körül mozog.

Hosszútávon, visszatérő vendégekben gondolkodva, az sem mindegy, hogy ki szerzi meg a vendég adatait. Az OTA oldalon keresztül foglaló vendég elérhetőségeit és marketing hozzájárulását nem tudjuk elkérni, csak a szállodában való tartózkodása alkalmával, ami már sokkal körülményesebb.

Arról már nem is beszélve, hogy sokkal elkötelezettebb és lojálisabb egy olyan vendég, aki közvetlenül nálad foglalt és veled volt kapcsolatban, mintha mindezt – gyakorlatilag anonim módon – egy közvetítőn keresztül teszi meg.

Hogyan lesz több közvetlen foglalásod?

A jó hír, hogy ehhez nem kell hadat üzenned az online közvetítő oldalaknak. Épp ellenkezőleg. Ki kell használnod az általuk tálcán kínált lehetőséget. 

Az OTA oldalakon keresgélő utazók 65%-a ugyanis felkeresi direktben a szállodád weboldalát mielőtt foglalna. Neked tehát csak az a dolgod, hogy az oldaladra látogató érdeklődőket meggyőzd, hogy megéri közvetlenül a te oldaladon foglalni.

Kínálj bármilyen közvetlen foglalási előnyt, ami jobb feltételt biztosít számukra, mint amit a közvetítő nyújt. 

Ez lehet árkedvezmény – akár az árparitásod megsértése nélkül (Titkos ár!) -, lehet valamilyen ingyenes szolgáltatás, egyedi ajánlatok, vagy előnyösebb foglalási feltételek. 

Titkos ár ajánlat

Titkos ár promóció

A fontos, hogy ezek az üzenetek a teljes foglalási folyamat során hangsúlyosan, jól észrevehető módon megjelenjenek az oldaladon. Itt találsz is pár példát erre >

A weboldal mellett persze ne feledkezz meg a közvetlen foglalási előnyöket az online csatornáidon és a szállodádban is meghirdetni.

Tipp:
Ebben a cikkünkben összeszedtünk néhány ingyenes módszert, ami segít, hogy több jutalékmentes foglalást szerezz

7. Közösségi média


Az eddig felsorolt szállodai marketing eszközökkel ellentétben a közösségi médián keresztül nem fognak azonnal, közvetlen foglalások záporozni hozzád. 

Tehát ha eddig csak a gyors vendégszerzés miatt készült el a szállodai Facebook oldalad, akkor lehet, hogy csalódni fogsz. 

Van azonban számtalan más ok, amiért a legtöbb szállodának megéri aktívan jelen lenni a közösségi médiában.  

Az egyik ilyen ok, hogy a mobiltelefonok terjedésével ma már egyre többen keresnek szállásra Youtube-on, Facebook-on vagy akár Instagramon is. A szállodádról a közösségi oldalad alapján szerzett első benyomás is befolyással lesz arra, hogy ezek az érdeklődők a későbbiekben számításba veszik-e a szállodádat vagy sem.  

Közösségi média user számok

Top 10 közösségi oldal világszerte – 2021

Összegzésül


Tudjuk, hogy a szállodai online marketing stratégia kialakítása és a rohamtempóban változó digitális eszközök összehangolása néha komoly kihívást tud jelenteni bármelyik szállodai marketinges számára, aki jól és hatékonyan csinálja, amit csinál.

De egy jó online marketing ügynökség vagy tanácsadó ebben segítő kezet tud nyújtani. 

Ha kíváncsi vagy, hogy miben tud neked a HotelHood csapata segíteni, akkor kérd ingyenes konzultációnkat.

További blogcikkeink a témában:

2023. május 31-én vége az árparitásnak

2023. május 31-én vége az árparitásnak

Mit szólnál, ha azt mondanám, hogy nincs többé paritási kötelezettséged és végre te döntheted el szabadon, hogy hogyan árazod a szobáidat a különböző OTA oldalakon? Nem, ez nem költői kérdés volt, ugyanis az Európai Bizottság május 10-én elfogadott rendelete* pontosan...

bővebben
Ezek a direkt csatornád legfontosabb mutatószámai

Ezek a direkt csatornád legfontosabb mutatószámai

Még élénken él bennem, amikor a 2000-es évek második felében egy négycsillagos szálloda értékesítési vezetőjeként büszkén készülődtem a tulajdonoshoz az éves beszámolóval. De akármilyen szépek voltak a számok egy valami mindig megkeserítette a beszélgetést: a jutalék....

bővebben

Szálloda típus szerint

Városi szállodák

Resort szállodák

Szállodaláncok

Módszer szerint

Google és Facebook hirdetéskezelés

Hotel weboldal perszonalizáció

Email marketing és automatizáció