Rengeteg online szállásközvetítő oldal és kuponos cég állítja magáról, hogy óriási lehetőséget hagysz ki, ha nem szerződsz velük, mert több százezer látogatója van havonta, és piacvezető a szegmensében. Ezzel kapcsolatban van egy jó hírem: könnyen utánanézhetsz a valóságnak.

 

Hogyan ellenőrizheted le, hogy a cég valóban olyan sikeres, mint amilyennek mondja magát? 

Mielőtt belefektetnéd a sok energiát, hogy feltöltsd a szállodád adatait és szerződj ezekkel a cégekkel, mit nézel meg először?

A legtöbb ember, akivel beszéltem, a Facebook oldaluk követő számát vizsgálja, vagy megnézi a weboldalt, hány szerződött partnere van a cégnek.

Van ennél azonban egy sokkal kifinomultabb és hatékonyabb módja is az információszerzésnek!

A similarweb.com egy olyan szolgáltatás, amit arra fejlesztettek ki, hogy a nagyobb forgalommal rendelkező weboldalak (napi ezer látogató felett működik igazán jól) látogatottsági statisztikáiba láss bele.

 

Hogyan használd a similarweb.com szolgáltatást online szállásközvetítő oldalak esetében?

Csak azokkal a közvetítő oldalakkal érdemes szerződni, akiknek van saját forgalmuk. Saját forgalom alatt azt értem, hogy nemcsak a téged közvetlenül kereső vendégeket próbálják elhalászni, hanem felépítettek maguk köré egy márkát, és a vendégek eleve közvetlenül náluk keresnek szállást. 

Jó példa erre Magyarországon a szallas.hu, ami számos tévé- és rádiómegjelenéssel is növeli a saját táborát, és saját márkát épít. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy mindenkinek megéri a szallas.hu-val szerződni, hanem hogy szűrd ki az olyan jelentkezőket, akik csak az idődet pazarolják.

Megmutatom, mire érdemes figyelni, amikor a similarweb.com szolgáltatással elemzel egy potenciális partnerjelöltet. A használata rendkívül egyszerű. Csupán írd be a keresőmezőbe a partner weboldalcímét, és már látod is a statisztikákat.

Similarweb kereső

A lenti példában a szallas.hu oldalt használom mintának.

 

Miután beírtad a weboldalcímet, fentről lefelé haladva a következőkre figyelj:

A forgalom és elköteleződés (Traffic and Engagement) szekcióban láthatod, hogy a weboldalnak mennyi volt a havi látogatószáma az elmúlt 3 hónapban. Így rögtön kibújik a szög a zsákból, ha esetleg kicsit kozmetikázottak az adatok a promóciós anyagban, amit kaptál.

szallas.hu weboldal forgalom statisztika

Érdemes még megfigyelni a fehér oszlopban lévő adatokat is. Itt olyan számokat találsz, amelyekből a weboldal látogatók minőségére tudsz következtetni.

Ha például a visszafordulási arány (Bounce Rate), azaz azoknak a látogatóknak az aránya, akik rögtön becsukták a portált az első oldal megnyitása után, 40-45%-nál magasabb, ebből arra lehet következtetni, hogy az oldal olyan tömeges marketinget folytat, amivel nem a tényleges szállást kereső embereket célozza, hanem a puszta látogatottság növelés a célja. 

Ez azért nem jó neked, mert az ilyen oldalak mögött nincsenek potenciális vendégek.

Hasonlóan árulkodó szám az oldalon töltött idő (Avg. Visit Duration) és a megtekintett oldalak száma (Pages per Visit) is. Ha a látogatók átlagosan kevesebb, mint 1-2 percet töltenek az oldalon, és 1-2 oldalnál többet nem néznek meg, akkor az a weboldal forgalom nem jó minőségű.

A legegyszerűbben úgy tudod eldönteni, hogy megéri-e egy új vagy meglévő partnerrel szerződni (vagy akár szerződést bontani), ha összehasonlítod az adatokat egy olyan oldallal, ami hozza a vendégeket. Ezt megteheted úgyis, ha a szolgáltató neve melletti gombra kattintasz (Add to compare) vagy a versenytársak és hasonló oldalak fejezetnél választasz ki egy másik oldalt.

similarweb versenytárs összehasonlítás

A szallas.hu-t összehasonlítva az utazzitthon.hu oldallal, jól látszanak a különbségek az összes területen. Jóval kisebb a havi forgalmuk (bár ez önmagában még nem jelent nagy bajt), és a minőségi mutatók is alacsonyabb értékűek. A látogatók majdnem fele annyi időt töltenek az oldalon, csak harmadannyi oldalt néznek meg és nagyobb arányban lépnek is ki már azon az oldalon, ahol megérkeztek:

szallas vs utazzitthon weboldal adatok

Mire figyelj még, hogy biztosan el tudd dönteni, érdemes-e szerződni?

A földrajzi célzásból (Geography & Country Targeting) könnyen kiderül, hogy az adott szállásközvetítő weboldal forgalma milyen oldalakból tevődik össze. Ha az adott szolgáltató látogatói nem a főbb küldő piacaidról érkeznek, akkor nagy valószínűséggel kevés forgalomra számíthatsz majd tőlük.

Kivéve persze, ha éppen egy új piacon készülsz megvetni a lábadat, és hajlandó vagy ezt a kockázatot vállalni.  

similarweb földrajzi célzás adatok

A marketing csatornák (Marketing Channels) résznél minél nagyobb a közvetlen (direct) forgalom aránya, annál jobb. A közvetlen forgalom ugyanis jellemzően azokat jelenti, akik már rögtön az oldal címét beírva (kedvencek közé elmentve) érkeztek, vagy emailből kattintottak át. Mindkettő arra utaló jel, hogy ez az oldal nem előled halász el forgalmat, hanem pont ellenkezőleg, új vendégeket tud hozni neked. Ezzel kevésbé rontják a szállodai online marketing eszközeid hatékonyságát.

szallas marketing csatornák

A kulcsszó alapú keresési forgalom (Keyword Search Traffic) alapján beleleshetsz, hogy mik azok a fizetett és nem fizetett (organikus) kulcsszavak, amikre keresve az adott szolgáltató weboldalát a legtöbben megtalálják.

Önmagukban a kulcsszavak is érdekes inputot adhatnak, hiszen megtudhatod, hogy a legtöbb látogatójuk milyen téma iránt érdeklődik, és ez összhangban van-e az általad nyújtott szolgáltatással. De a lényeg mégis inkább a organikus és a fizetett kulcsszavak arányán van (Organic vs. Paid). Itt a fele-fele körül mozgó arány a jó.

A túl sok fizetett keresési (Paid Search) eredmény azt jelezheti, hogy nincs saját forgalma az oldalnak, ami nem ideális számodra, hiszen a kereső hirdetésekkel potenciálisan a szállodáddal versenyezhet és előled happolhat el forgalmat. 

Ha azt látod, hogy a természetes találatok száma (Organic Searches) van túlnyomó többségben – akár 90% felett – és az oldal látogatottsága is alacsony, az szintén intő jel, mivel valószínűleg az oldal annyira kicsi, hogy nincs pénze hirdetni.

similarweb kereső forgalom statisztika

Ha a fentiek figyelembevételével választasz partnert, biztosan nem fogod az idődet és a jutalékot olyanra költeni, ami nem hoz elég vendéget. Emellett erősen ajánlom, hogy a jelenlegi partnerlistádat is ellenőrizd le, és azokkal, akik nem hoznak megfelelő forgalmat, egyszerűen bonts szerződést. 

Ez alól a szabály alól csak olyan esetben érdemes kivételt tenni, ha a partner egy olyan szegmenst szolgál ki, ami nagyon célzottan a Te vendégkörödnek szól. 

Például, ha a szállodád kimondottan kutyabarát szolgáltatásokat ad (kutyabarát szoba, külön bekészítések, sétalehetőség), akkor nyugodtan szerződj olyan partnerrel, aki csak kutyásoknak szóló oldalt üzemeltet. 

De ez csak ilyen szűk célzás esetén igaz, nem elég speciális, ha valaki csak a budapesti szállásokra specializálódott, mert ott nincs olyan igény, amelyet egy másik nagyobb szolgáltató ne tudna kielégíteni.

 

Hogyan használd a similarweb.com szolgáltatást kuponos oldalak esetében?

A módszer tulajdonképpen azonos az előző oldalon leírtakkal. A különbség az, hogy a kuponos oldalaknak alapvetően más a vendégszerző stratégiájuk, így sokkal nagyobb számokat fogsz látni a közvetlen forgalomnál, és a keresőhirdetésekben sem lesz kimagasló a fizetett forgalom.

Alapvetően azt javaslom, hogy a már jól működő partneredhez hasonlítsd az új partnert (egy országon belül maradva, tehát ha van cseh partnered, ne hasonlítsd a magyarhoz, mert más méretű a célpiacuk). 

A többi mutató nem fog jelentősen eltérni egymástól, illetve kevesebb jelentőséggel bírnak, mert még az újonnan alapított kuponos oldalaknak sem az a stratégiájuk, hogy több ezer szállodát gyűjtsenek össze, és az ő nevükre hirdetnek. Így bátrabban dönthetsz csak a forgalmi adatok alapján (látogatószám, oldalon töltött idő stb.).

 

Mennyibe kerül a similarweb használata?

A fent bemutatott alap forgalmi és marketing adatok ingyenesen elérhetőek mindenki számára a similarweb oldalán. 

Ha a top 5 helyett azonban top 50 találati listákat szeretnél látni, vagy kíváncsi vagy például arra, hogy hol és milyen hirdetési kreatívokkal hirdetnek a szállásközvetítők, vagy akár a konkurenseid, akkor már elég mélyen a zsebedbe kell nyúlni. Az aktuális similarweb árazást itt találod

Mielőtt azonban előfizetnél, javaslom, ellenőrizd le, hogy melyik számodra releváns oldalakra hoz értéket a similarweb, mert ahogy az elején is jeleztem, az alacsony forgalmú (havi 5000 látogató/eszköz/ország alatti) oldalak esetén csak részlegesen vagy egyáltalán nem működik a szolgáltatás.

További blogcikkeink a témában:

2023. május 31-én vége az árparitásnak

2023. május 31-én vége az árparitásnak

Mit szólnál, ha azt mondanám, hogy nincs többé paritási kötelezettséged és végre te döntheted el szabadon, hogy hogyan árazod a szobáidat a különböző OTA oldalakon? Nem, ez nem költői kérdés volt, ugyanis az Európai Bizottság május 10-én elfogadott rendelete* pontosan...

bővebben
Ezek a direkt csatornád legfontosabb mutatószámai

Ezek a direkt csatornád legfontosabb mutatószámai

Még élénken él bennem, amikor a 2000-es évek második felében egy négycsillagos szálloda értékesítési vezetőjeként büszkén készülődtem a tulajdonoshoz az éves beszámolóval. De akármilyen szépek voltak a számok egy valami mindig megkeserítette a beszélgetést: a jutalék....

bővebben

Szálloda típus szerint

Városi szállodák

Resort szállodák

Szállodaláncok

Módszer szerint

Google és Facebook hirdetéskezelés

Hotel weboldal perszonalizáció

Email marketing és automatizáció